tisdag 17 februari 2009

Fler, inte färre, lindar på Stortorget i Örebro.

Nu är det tydligen klart. Lindarna på Stortorget blir kvar, rapporterar de lokala medierna. Protesterna mot de tidigare planerna att hugga ner de gamla träden för att ersätta dem med bärlösa, japanska körbärsträd, har varit ganska omfattande. Till och med jag engagerade mig i debatten. För även om jag tillbringar mina dagar ett stenkast från Kalmarsund, så är Örebro min hemstad och den bryr jag mig om!

Och nu kan alla vi som inte gillade planerna på lindarnas bortplockande andas ut..?
Nedanstående citat kommer från na.se:

- Det har funnits ett stort medborgarengagemang kring denna fråga och därför har vi nu arbetat fram ett nytt förslag, säger Fredrik Persson, MP-politiker och ordförande i programnämnd Samhällsbyggnad.
Känner du dig överkörd?
- Nej inte alls. Vi har bara tagit intryck av medborgarnas vilja.

Visst känns det skönt att höra att medborgarnas vilja var det som vägledde de förtroendevalda den här gången. Hoppas nu bara att de kommer på ett bra sätt att hålla torget rent och städat i framtiden. För det var ju lindarnas magnetiska dragningskraft på bajsande kajor, som var huvudargumentet när beslutet om trädens snara nedhuggning togs i början av december.

na.se igen: Beslutet om lindarna togs av programnämnden för Samhällsbyggnad på tisdagskvällen.
Beslutet var inte enigt. Socialdemokraterna, vänsterpartiet och moderaternas Hannah Ljung ville ha en fortsatt utredning om lindarnas framtid. Men majoriteten ansåg att träden ska bort. Ett av flera skäl är att kajor samlas i träden och att det blir väldigt lortigt på torget, säger nämndens ordförande Fredrik Persson, miljöpartiet.

Som sagt, visst är det bra när folkets, medborgarnas, vilja får vara med i den ena vågskålen när beslut ska fattas. Ännu bättre är det när beslut fattas på rationella, väl underbyggda grunder. Det nya Stortorget kommer att bli jättefint. Inte minst tack vare ett gäng snyggt beskurna lindar längs långsidorna.

Inga kommentarer: