fredag 6 februari 2009

Fixardag

Är hemma i Örebro sedan igår kväll. Uppe tidigt för att hinna fixa med sådant som måste göras IRL. Hoppade in en sväng på gamla jobbet och fick både vara med i radion och käka smörgåstårta (dock inte samtidigt). Passade också på att få lite info om ett ljudkort, info som jag sedan ska ta med mig till Kalmar. Sedan var det ett givande möte på stan rörande husbyggarprojektet. Efter det halkade jag hem i snömodden bara för att hitta ett brev från Bolagsverket.
Häromdagen hade jag nämligen varit inne och ändrat några märkliga uppgifter rörande min lilla firmas verksamhet. Inte för att jag vet hur det kom sig att jag tydligen sysslade med "konsultation angående företagsorganisation..." Men det var så det stod på ett besked för en tid sedan. Nu har jag i alla fall ändrat till något som mera stämmer med vad jag faktiskt gör. Känns bra.
Passade även på att lägga in rätt adress, för det funkar tydligen inte automatiskt. Trodde annars att sådant var synkat med Skatteverket. Men icke.

Hursomhelst så uppmanades jag i brevert att betala 400 pix i registreringsavgift. Vilket jag iofs gjorde direkt när jag utförde ändringarna häromdagen. Varför jag då kunde bortse från meddelandet och gå till punkt 1: Om avgiften är betald så kan du faxa eller maila en kopia på kvittot som en bekräftelse på att avgiften är betald.

Jag loggade in på Bolagsverkets hemsida för att kolla mitt ärende med hjälp av det ärendenummer som fanns längst uppe till vänster på brevet. Då kunde jag med egna ögon läsa att mitt ärende var under behandling och att avgiften 400 kronor var betald... -Men om den uppgiften nu finns i deras egna mappar, varför måste jag då skicka ett kvitto?

Jag ringer Viktoria på Bolagsverket... Jo då. Det var betalt och klart så jag behöver inte göra något. -Just nu har vi rätt få ärenden inne, då kan det bli så att vi skickar ett brev innan betalningen hunnit registrerats... men du kan bortse från brevet.

På kvällen den 3:e februari gjorde jag mina ändringar, vilka upptäcktes av Bolagsverket på morgonen den 4:e. Omedelbart skickar de ut ett brev med ovanstående uppmaningar. Strax därpå registreras betalningen, varför ett papper i A4-format och ett ganska svårsorterat (ur strikt återvinningsaspekt) kuvert skickas hela vägen fån Sundsvall till Örebro. Där öppnas det av mig som kostar på ett telefonsamtal till Bolagsverket som meddelar att brevet saknar betydelse.

Slutsats: Om den byråkratiska kvarnen malt endast ett par timmar långsammare hade vi sluppit allt detta och min blogg hade varit betydligt kortare. Samtidigt som posten hade gått miste om ett brevporto och ett papper med tillhörande kuvert hade legat kvar i sina respektive fack på ett kontor i Sundsvall. Ett mobiltelefonföretag hade sumpat några kronor i intäkter, x antal gram växthusgaser hade aldrig pyst ut i atmosfären, jag hade inte fått mig en tillönskan om en trevlig helg och katten hade inte heller kunnat legat i en halvtimme mellan min rygg och skrivbordsstolens rygsstöd och myst åt att husse patat i telefonen och sedan skrivit en bloggkommentar om alltsammans.

Tack vare detta så blev det ett litet, men troligen välkommet, tillskott till BNP och den ekonomiska krisen kanske lindrades en smula. Själv fick jag väl någon slags valuta för de 400 spänn som det kostar att ändra en uppgift hos Bolagsverket.

I morgon ska jag köra motorsåg.
Trevlig helg!

Inga kommentarer: