måndag 19 januari 2009

Uppkopplad

Bestämde mig i lördags för att skaffa mig ett eget mobilt bredband eftersom den lånade länken ut till www har varit lite småseg.
En koncentrerad ung man, klädd i svart, expedierade min beställning snabbt och effektivt. 30 minuter senare satt jag framför min dator och såg på när de nödvändiga programvarorna installerade sig själva.
När installatione kommit fram till sitt slutskede tillfrågades jag om jag ville starta programmet 3connect, vilket skulle ge mig tillträde till webbens hela härlighet. -Visst ville jag det!

Problemet var bara att inget hände. Jag försökte starta programmet igen. Inget hände. Då startade jag om datorn för att sedan försöka få igång 3connect igen. Inget hände. Jag avinstalleade programmet, startade om datorn och installerade programmet igen. Nytt försök att få kontakt. Inget hände!

Jag ringer supporten, tänkte jag. Men först provar jag att logga in på nätet med "snålskjutslänken". På 3:s hemsida kunde jag läsa att den mest ställda supportfrågan just nu handlade om svårigheten med att få 3connect att starta över huvud taget. Lösningen på problemet var att ladda ner en uppgradering som skulle göra programmet kompatibelt med andra uppgraderingar som man eventuellt hade gjort av olika drivrutiner i sin dator.

Jag följde anvisningarna, laddade ner uppgraderingen och voila! så hoppade det nyligen inköpta, mobila bredbandet igång.
Medge att det är intressant att man först måste gå ut på nätet för att hämta nödvändiga drivrutiner till programmet som gör att man kan komma ut på nätet.

Köpare av sprillans nya bilar får för det mesta börja sin jungfrutur med att åka till macken för att tanka. Men även om det kan kännas snålt att bara få fem liter bensin på köpet när man ändå lagt en kvarts miljon på plåtlådan, så är i alla fall fem liter mer än noll liter!

Därför är jag trots allt lite småsur för att jag som kund måste börja användandet av min inköpta vara med att reparera den! Efter att själv ha fått ställa diagnosen.
Det handlar trots allt om den oftast ställda frågan till 3:s supportavdelning.
En fråga som tydligen den svartklädde unge mannen bakom 3:s kassapparat inte hade en aning om att den ens fanns...

Inga kommentarer: