torsdag 8 januari 2009

Kan inte koden

Efter att ha bott 22 år i eget hus med tillhörande garage så inser man hur bökigt det är att bo i hyreslägenhet i stan. Utan garage. Om man har bil alltså. Å det har man! Inte nog med att den måste stå på rätt sida av gatan på måndagar och tisdagar den måste ju skötas om också. Tur det finns tvättunnlar.

Inför kontrollbesiktningen i morgon, insåg jag vikten av en större överhalning av fordonet. Insåg även att sådant inte låter sig göras på gatan. Tuffade därför iväg till OKQ8:as anläggning i Västhaga. En klassisk gör-det-själv-hall.

Köpte ut en flaska schampo, ett sämskskinn och en liter avfettning och meddelade högtidligt i framme i kassan att jag även ville utnyttja gds-hallen. -Det är bara att du kör in, hälsade jourhavande personal.

Sagt och gjort. Körde fram till dörren som nästan omedelbart gled upp. Fotoceller, typ. Innanför dörren låg hallen liksom åt vänster. Jag svänger men får omedelbart stanna. Två bilar, med nosarna åt mitt håll, blockerar vidare framfart. Efter en stund kommer en distingerad, äldre gentleman gåendes. Han tittar stint på mig. Jag tolkar det som att han tycker att min Mini Cooper är mycker fränare än hans silvergrå Volvo. Han sätter sig i sin bil och kör iväg.

30 sekunder senare kommer ägaren till den andra bilen, en röd Saab, gåendes. Den mannen är yngre. Omkring 40, skulle jag tro. Han tittar också stint åt mitt håll. Jamen hallå, han måste väl ändå ha sett en Mini Cooper på nära håll i modern tid?!
Det visar sig att han, tro't eller ej, inte tittar på min bil. Utan faktiskt på mig. Jag tittar tillbaka. Känner vi varandra, funderar jag tvivlande...

-Du har kört in från fel håll, säger han beskt.
Skit i det du tänker jag, men säger leende att -Då får jag väl se till att köra rätt väg när jag ska ut igen...

När jag spolat av bilen med högtrycket slår det mig att jag kanske måste gå in och tala om för personalen hur dags jag kom in i hallen. Jag gör det och får starttiden antecknad. Efter att först ha blivit grundligt förhörd hur det kom sig att jag lyckades köra in från fel håll. -Det ska inte gå! Nähä, men det gjorde det...
När jag går tillbaka igen kollar jag noga om det står något på porten om att man inte får köra in där. Det gör det inte. Det står bara att om man går till fots, ska man använda dörren bredvid.

Jag återupptar mitt tvättande och inser efter en stund varför alla andra tvättande bilägare har gummistövlar på sig... Alla utom jag. Å andra sidan sägs mina kängor vara vattentäta, å det ser väldigt gubbigt ut med gummistövlar en januaridag i en gds-hall, eller hur?

När tvättandet och fejandet är avslutat har Conny Cooper inte bara blivit ren, han har dessutom fått sig en slatt olja, en ny glödlampa och ett par liter spolarvätska. Som final, innan jag går in och betalar, kör jag fram till dammsugaren och skapar lite trivsel i kupén också.
Kalaset, förutom oljan, schampot och allt det där andra, slutade på 228 spänn. För en och en halv timme? -Drygt en och en halv timme. Man betalar för påbörjad halvtimme...

Den dammsugningen kostade... När jag startade för att köra iväg, kastade jag ett öga i backspegeln. Bakom mig hoppade en ung man, med en röd hink i handen, fram ur ett tvättbås. Han hade inte heller gummistövlar.

Jag körde hem till min gata och parkerade på ungefär samma ställe som jag startat ifrån och funderade om jag skulle låta tvättgrejerna ligga kvar i bilen. Tills nästa gång. Man kan undra hur den där killen utan gummistövlar gör? Låter han också pryklarna ligga kvar i bilen, eller tar han med sig sin röda hink, de knäkorta brallorna och flipflopsen in i lägenheten?

Inga kommentarer: