söndag 25 januari 2009

Tur i returen?

Om några minuter kliver jag på tåget med destination Kalmar. När jag i fredags åkte därifrån så gick det ju som det gick. Förseningar och missade tåg betydde också missad middag med hustrun. Att SJ råkar ut för förseningar är ju inte direkt någon nyhet. Varken för dem, eller oss resenärer. Vad som däremot känns lite märkligt är deras relativa oförmåga att hantera situationen som uppstår. Jag är inte ute efter ersättningsbussar eller taxibilar så fort ett tåg tappar bort sig bland växlar, signaler och tidtabeller. Nä, det enda jag vill är att få veta. I Alvesta i fredags var vi så många strandsatta att alla inte rymdes i vänthallen. Ändå uppmanades vi av en stackars stins att uppsöka biljettförsäljningen för att få besked. På monitorerna verkade inget vara försenat och i högtalarna var det tyst. Den kalabaliken som uppstår när alla söker samma svar på samma frågor, är ingen hit. Varken för oss passagerare eller den stackars mannen (tålmodig som en ängel) i biljettluckan. För att vara i kommunikationsbranschen, är SJ rätt dåliga på att kommunicera. I alla fall enligt min enkla mening...

Inga kommentarer: