fredag 9 januari 2009

Felaktiga övergångsställen?

Hörde på radion i morse (lägg märke till hur naturligt detta uttryck slank ur mig) att svenska bilister kör på tok för fort vid landets övergångsställen. En man från NTF berättade om skillnaden mellan att bli påkörd i 50 mot att bli påkörd i 30. Om jag minns rätt så dör 80% av de fotgängare som körs över i 50. Av de som blir övekörda i 30 så överlever 90%.

Ganska talande siffror, eller hur? NTF-mannen fortsatte sedan med att berätta om att man just därför, måste få ner hastigeheten vid de svenska övergångsställena. Vägbulor och avsmalningar nämndes som exempel på åtgärder man kan vidta.

Jag vet inte hur det står till med trafikmoralen i allmänhet i Spanien, Italien eller Tyskland... Däremot vet jag (genom färsk egenutförd, empirisk forskning) att i just de länderna så stannar bilisterna vid blotta misstanken om att man som gångtrafikant vill använda övergångsstället.

Jag tror inte att svenska övergångsställen är felkonstruerade. Jag tror att det har att göra med mentaliteten hos bilisterna. Vad tror du?

Inga kommentarer: