onsdag 20 januari 2010

Ditt samtal är placerat i kö...

När min tandläkare och jag skiljs åt efter avslutad behandling så brukar det vara med hälsningsfrasen: -Ja, då ses vi om ett år igen...
Och som genom ett trollslag gör vi det. Ses efter ett år.
Men så mycket till trollslag är det väl egentligen inte. Det handlar bara om att folktandvårdens bokningssystem får en notering om att avsätta en tid och skicka ut en kallelse.

För en tid sedan fick jag den årliga kallelsen till kontroll. En titt i min egen almanacka visade att datumet inte var helt optimalt, jag skulle vara bortrest just den dagen. Att ringa och ändra tiden, till en mer passande, var inga problem. Om man nu inte tycker att det kan räknas som ett problem att behöva sitta sammalagt i en timme i telefonkö förstås. Som nummer ett i kön dessutom...

Problemet visade sig när jag berättade att jag helst såg att jag fick komma på besök under april månad. Då tog det stopp. En sådan begäran var helt omöjlig att ta ställning till... Så långt fram i tiden kan man inte boka! Jag uppmanades istället att återkomma under mars månad, med min önskan om en behandling i april.
Framförhållning är bra. Men tydligen inte hos folktandvården. I alla fall inte från patientens/kundens sida...

Inga kommentarer: