tisdag 28 april 2009

Goda nyheter

Idag fick jag möjligheten att ta del av väldigt många goda nyheter och hoppingivande visioner. Jag hade förmånen att få vara moderator vid landstingets miljödag i Örebro. Man kan tycka vad man vill om källsortering och bilpooler, temperaturregleringar och klimatsmarta idéer, men jag måste bara förtjust slå ihop händerna och utbrista i ett: Bra jobbat!

Plötsligt framstår landstinget som någonting annat än ett svart hål som förbrukar skattepengar och gör sig av med anställda... Jag blev verkligen imponerad av det fantastiska miljöarbete som pågår inom de olika verksamhetsgrenar som landstinget ansvarar för.

Visst fanns det väl en och annan som undrade över till vilken gräns man skulle sortera olika sorters plast, eftersom systemet för återvinning ännu inte omfattar alla plastsorter som finns t ex.

Men summan av kardemumman var i alla fall att det görs väldigt mycket, det görs på ett bra sätt samtidigt som man tjänar på det!

Riktigt kul var det. Dessutom var den ekologiska lunchen, som USÖ:s sjukhuskök bjöd på, fanastiskt god!

Synd bara att ingen från vare sig radio, teve eller tidning var där... Men jag vet av erfarenhet att journalistiken ibland har lite svårt att närma sig goda nyheter... Problem förstår man sig på och kan hantera, men hur sjutton gör man ett bra reportage om en massa goda exempel? När det finns svininfluensa och finanskris att ägna sig åt...

Heja landstinget!

Inga kommentarer: