tisdag 25 oktober 2011

Om att googla sig själv.

Brukar du googla ditt eget namn? Jag gör det regelbundet. Inte för att jag tror att jag skulle dyka upp i diverse skumma sammanhang på nätet, utan bara för att se vad man ser. Ungefär som att kasta en blick efter sig själv, när man passerar ett skyltfönster på stan.

För det mesta dyker mitt namn upp i sammanhang som jag själv kontrollerar. Typ länkar till den här bloggen, eller till någon artikel som skrevs på den tiden jag arbetade som programledare vid Sveriges Radio och var en lite mer publik person, än vad jag är nu.

Men då och då hittar jag något nytt. Som häromdagen till exempel. I en blogg som heter "Säljledning och kvalificerad försäljning -om säljteknik, kommunikation, ledarskap och psykologi" och drivs av Sophie Brömster, dök plötsligt mitt namn upp i ett stycke som handlade om att nå fram med budskapet.

Det var ett citat från ett referat som skrevs efter att jag hållit en föreläsning i just det ämnet (att nå ut med budskapet), för en grupp landstingsanställda under en konferens i Örebro våren 2011. Ett citat som ett halvår senare hamnade på någons blogg för att strax därpå återupptäckas av mig själv. Snacka om att nå ut ;-)

Som sagt, det är intressant att googla sig själv då och då. Men för det mesta hittar man inget annat än det som man redan visste. Ungefär som att se sig själv lite från sidan i ett skyltfönster på stan.

2 kommentarer:

Sophie Brömster sa...

Intressant vad man kan upptäcka genom en googling. Tack för att jag kunde hitta detta utan att slippa googla genom att du berättade det på twitter.

Stavningen är nu korrigerad och eftersom jag själv ondgör mig när jag blir stavad med f (senast fick jag dessutom heta Sofia) ber jag om ursäkt för felet.

Det här var en bra påminnelse om att spana i din blogg ibland och att det kanske är dags för mig att göra en själv-sökning snart.

Tomas Jennebo sa...

Tack själv!
Gillade din blogg och lägger till den till min blogglista. Det där med hur man vill att ens namn ska stavas är förresten så pass intressant, att det nog är värt en egen bloggning någon gång.