fredag 16 september 2011

Kort summering av två livesändningar.

Nu har jag kört två livesändningar av Jenneboradio hemifrån kontoret i Hampetorp. Först och främst är det bara att konstatera att det funkade. Men även att det fattas en del för att det ska bli bra. Det är alltså skillnaden mellan  a t t  det låter och  h u r  det låter, det handlar om.

Att få det hela att låta, var inga problem alls. Programvaran från MIXLR är inte bara gratis, den är lättanvänd också. Eftersom man även integrerat kopplingar till Facebook, iTunes och Twitter, är det enkelt att få spridning på budskapet om att det händer något på webben som man eventuellt skulle kunna vilja lyssna på.

Det som inte funkar så bra, är själva ljudkvaliteten. I och för sig så så kör jag ju gratisvarianten, den har en lägre ljudkvalitet än betalalternativet, men jag tror även att det kan vara något i min konfiguration som spökar lite. Just nu går misstankarna mot den kabel som kopplar ihop musikspelardatorn med mixern. Men det är ju många delar på ett spett, så det finns säkert plats för andra felkällor.

Förhoppningsvis får jag snurr på de här bitarna till på tisdag, då det är dags för ett tredje försök. Då ska jag även se till att ha ordnat det bättre, rent ergonomiskt, för mig som programledare. Riktigt lika väsorterat som det är i en proffsstudio, kommer det aldrig att bli, men det måste ändå vara någotsånär funktionellt. Annars går för mycket kraft åt till själva roddandet med sändningen och för lite blir över till det som ska höras.

Vi hörs på tisdag. Då jäklar...

2 kommentarer:

Lasse Friberg sa...

Då håller vi tummarna på tisdag ;)

Tomas Jennebo sa...

Det är bra Lasse. Intressant förresten att ha en radiostation där man känner alla lyssnarna vid namn ;-)