måndag 22 februari 2010

På skoj?

Facebook är som samhället i stort. Där finns bra saker och där finns mindra bra saker. Trevliga människor och lite mindre trevliga människor. Vi som hänger där är nyfikna, korkade, blyga, utåtriktade, hemliga, släkt, kompisar, främlingar... ja, som samhället i stort.

På FB kan man starta grupper. Grupperna bildas oftast utifrån en tanke eller ett syfte. Tanken kan vara att alla som delar ett visst intresse kan vara med i en grupp. Ibland finns gruppen för att initiativtagaren ska göra något speciellt om gruppen blir tillräckligt stor. Andra syften kan vara att man vill visa på en orättvisa i samhället eller helt enkelt bara vara lite galen. Precis som i samhället i stort.

Tidigare idag blev jag varse en grupp tack vare att en "vän" till mig på FB hade blivit medlem där. Så här presenteras gruppen "Förbjud cyklister i Örebro"

Namn: Förbjud cyklister i Örebro stad
Kategori: Organisationer - Mänskliga rättigheter
Beskrivning: Är så förbannat trött på alla cyklister som far å flänger mitt i vägen när jag kommer i min stadsjeep i 130km/t 10min försenad till jobbet, å måste tvärnita så min nyinköpta kaffelatté sitter i hela vindrutan. För att det kommer en satans cyklist med I-pod i örat å är halv blind som bara cyklar rakt ut..... NÄSTA GÅNG BROMSAR VI INTE!!!!
Sekretesstyp: Öppet: Allt innehåll är offentligt.



Gruppen har 48 medlemmar. En ganska liten grupp alltså. En ganska liten grupp som man dessutom kan strunta i, eftersom den som har skapat den inte verkar ha gjort det på fullaste allvar. Eller?

Själv kunde jag trots allt inte strunta i den, när jag väl upptäckte att den fanns. Och det beror enbart på det förtäckta hotet som avslutar beskrivningen av gruppen; NÄSTA GÅNG BROMSAR VI INTE!!!!

48 personer har alltså gått med i en grupp på FB och därmed gjort offentligt att de mycket väl kan tänka sig att köra över en annan människa bara för att den är cyklist... Byt ut ordet cyklist mot jude eller muslim. Hur känns det? Byt ut ordet cyklist mot barn eller pensionär. Byt det mot kvinna eller man, mot... Ja, vem ska det vara okej att köra över egentligen? Och vem eller vilka har tolkningsföreträde?

Drar jag för stora växlar på det här nu? Det är ju bara en plojgrupp på FB. På skoj, liksom.
Jag minns (för alltid) när en av mina sk kompisar i klassen på mellanstadiet, bar omkring på mig upp-och-ner, hållandes om mina anklar en eftermiddag på kolstybbsplanen i Stjärnhusen. Anledningen till att han gjorde det, var bara för att det var möjligt. Jag var liten till växten, ganska klen och saknade bollsinne. När jag hängde där allt rödare i ansiktet och allt mer omtumlad och bad honom släppa ner mig, vilket han gjorde på ett sådant sätt att min skalle och nacken fick ta hela smällen, såg det väldigt roligt ut.
I alla fall att döma av hur de som såg alltihopa reagerade. Jag vet inte vilket som gjorde ondast. Den fysiska smällen mot backen, eller smärtan som förmedlades av hånskratten och visade att jag verkligen var så ensam som jag ofta kände mig som barn...

Den här händelsen var den enda av det slaget som jag berättade om hemma, för mina föräldrar. När han som gjorde det, konfronterades med historien sa han att det bara varit på skoj. Liksom.

Det är förmodligen därför som jag inte kan se det roliga i att det finns en grupp på FB, där 48 personer förenas av tanken att vissa människor kan man göra vad man vill med. Köra över till exempel. Även om det bara är på skoj!

Inga kommentarer: